Alla hjärtans dag...

...det är idag. Dagen då man ska säga Jag älskar dig. Men det är ju bara ett dumt påhitt, det här med alla hjärtans dag. Valentine som dagen egetligen heter, är uppkallad efter en martyr som levde för mycket länge sedan. Sankt Valentin eller Sankt Valentinus är beteckningen på åtminstone tre olika personer som led martyrdöden på 200- eller 300-talet, och det är oklart vilken av dem som gett upphov till den minnesdag. En av de kanske mest kända är Valentinus, en präst i antikens Rom. Han lär ha halshuggits den 14 februari 269 e.Kr., under kejsar Claudius II förföljelse av kristna. Han valde martyrdöden istället för att avsäga sig sin tro. Hans brott var att han skulle ha vigt kristna par. Nej säg i stället alla dagar eller flera dagar i veckan Jag älskar dig! Det blir mycket mer trovärdigt, i alla fall för min familj. Alla de dagar vi pratar i telefon/msn/mail, säger jag och pappa till varandra att vi älskar varandra. Kan låta löjligt för vissa men tänk om du/ni aldrig säger orden till varandra och en dag händer något och ni inte längre kan säga de tre små ord det handlar om. För snart 4 år sedan höll vi på att mista en i vår familj på grund av sjukdom men som klarade att bli frisk. Efter det är det mycket viktigt för oss att säga just de tre orden, de är små varför sig men tillsammans är de mycket värdefulla. Så glöm inte att säga Jag älskar dig ALLA DAGAR och inte bara idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0